User Settings

  • Background
  • Fade speed
  • Music
  • Text size
Choose a backgound theme.
Choose the speed the daily prayer fades between stages.
Choose music to play during the daily prayer.
Choose the size of the text for your daily prayer.

Napi ima - 2020-09-20

Isten jelenléte

Uram, lelkem utánad vágyódik.
Mikor nálad időznek gondolataim,
békességet, elégedettséget élek át.

 

Szabadság

Bármi alkalmas arra, hogy mélyebb szeretetet, teljesebb életet fakasszon bennem. 

Vágyaimat mégis gyakran megakasztja a tökéletesség illúziója.

Kérem Istent, hogy szabadságom által vágyaimat harmonikus, szeretettel hömpölygő, élő dallammá vezényelje.

Szerető figyelmesség

Hogy érzem ma magam?
Milyen a kapcsolatom Istennel? És másokkal?
Van valami, amiért hálás vagyok? Megköszönöm.
Bánok valamit? Bocsánatot kérek.

Isten igéje

Mt 20,1-16a

Abban az időben Jézus ezt a példabeszédet mondta tanítványainak:
A mennyek országa olyan, mint amikor egy gazda kora reggel kiment, hogy szőlőjébe munkásokat fogadjon. Miután napi egy dénárban megegyezett a munkásokkal, elküldte őket a szőlőjébe. A harmadik óra körül megint kiment, s látta, hogy mások is ácsorognak ott tétlenül a piactéren. Ezt mondta nekik: „Menjetek ti is a szőlőmbe, és ami jár, megadom majd nektek.” Azok el is mentek. Majd a hatodik és a kilencedik órában újra kiment és ugyanígy cselekedett. Kiment végül a tizenegyedik óra körül is, és újabb ácsorgókat talált. Megkérdezte tőlük: „Miért álldogáltok itt egész nap tétlenül?” Azok ezt válaszolták: „Mert senki sem fogadott fel minket.” Erre azt mondta nekik: „Menjetek ti is a szőlőmbe!”
Amikor beesteledett, a szőlősgazda így szólt intézőjéhez: „Hívd össze a munkásokat, és add ki a bérüket, az utolsókon kezdve az elsőkig!” Először azok jöttek tehát, akik a tizenegyedik óra körül kezdtek, és egy-egy dénárt kaptak. Amikor az elsők jöttek, azt hitték, hogy nekik többet fognak adni, de ők is csak egy-egy dénárt kaptak. Amikor átvették, zúgolódni kezdtek a gazda ellen: „Ezek az utolsók csak egy órát dolgoztak, és ugyanúgy bántál velük, mint velünk, akik a nap terhét és hevét viseltük!” Ő azonban ezt felelte az egyiküknek: „Barátom, nem vagyok igazságtalan veled. Nemde egy dénárban egyeztél meg velem? Ami a tied, fogd és menj! Én ennek az utolsónak is annyit szánok, mint neked. Talán azzal, ami az enyém, nem tehetem azt, amit akarok? Vagy rossz szemmel nézed, hogy én jó vagyok?”
Így lesznek az utolsókból elsők, és az elsőkből utolsók!

Gondolatok a mai olvasmányhoz

Active
Default
  • Az irigység méreggel teli, halálos bűn. Az irigy ember nemcsak a másikat utálja azért, amije van, hanem magát is, mert neki meg nincs. Mind munkatársak vagyunk Isten szőlőjében. Nyugodtak lehetünk, hogy a Gazda nemcsak igazságosan, de nagylelkűen fog bánni velünk.
  • A szőlősgazda mindenkinek egyenlően fizetett, mert irgalmas volt. Elő szokott fordulni, hogy önző módon azt hiszem, nekem több jár, mint másnak?

Párbeszéd

Hogyan hatott rám Isten szava az evangéliumban?
Hidegen hagyott?
Vigaszt találtam benne? Esetleg arra indít, hogy változtassak valamin?
Elképzelem, hogy Jézus itt áll vagy ül mellettem,
felé fordulok, és megosztom vele gondolataimat, érzéseimet.

Befejezés

Megköszönöm Istennek az együtt töltött perceket és a megvilágosító gondolatokat, amiket esetleg a szöveggel kapcsolatban kaptam.

Isten jelenlétének tudatosítása

Ha 'Istent' másként akarnánk megnevezni, akkor a 'Jelenlét' szót használhatnánk, hiszen az Isten Jelenlét. Amikor Mózes megkérdezte Jahvét, mi a neve, Jahve azt felelte: 'Én vagyok, aki vagyok', ami annyit tesz: 'Jelen vagyok'. Isten valójában azt mondja: 'Veletek leszek.' Bensőséges módon jelen van mindenben, legfőképpen pedig mibennünk. Jézus neve Emmánuel, ami azt jelenti 'Velünk az Isten'. Máté evangéliuma a csodálatos kijelentéssel végződik: 'Én veletek vagyok mindennap, a világ végezetéig'. (Brian Grogan SJ: Megtalálni Istent mindenben/Finding God in All Things c. művéből)

 

 

A test segít

Jelenlétem tudatosítása (Gerry W Hughes SJ Meglepetések Istene/ God of Surprises c. művéből)

Egyenesen, de kényelmesen ülök a széken, a hátamat megtámasztom. A testem ellazítom (de azért kihúzom magam), a talpam a földön nyugszik magam előtt, a kezeim mellettem, vagy az ölemben összekulcsolva pihennek.

Behunyom a szemem, vagy a tekintetemet magam elé irányítom egy pontra. Azután a figyelmemet arra fordítom, amit a testemben érzek. A lábamnál kezdem, felfelé haladva, közben néhány másodpercig meg-megállok egy testrészemnél, aztán továbbhaladok a testem egyik részéről a másikra. Minél hosszabban elidőzöm egy testrésznél, annál jobb. A figyelmemet arra fordítom, amit érzek, nem pedig arra, amit arról gondolok, amit érzek. Ha kényelmetlenül érzem magam, viszketést érzek, vagy pozíciót változtatnék, akkor tudatosítom magamban ezt az érzést, tudomásul veszem, hogy így van rendjén, és változtatás nélkül továbbra is arra összpontosítok, amit a testemben érzek.

Eközben az agyunk aligha hagy minket sokáig békén, inkább megjegyzésekkel és kérdésekkel igyekszik elvonni a figyelmet, mint például: 'Ez az értékes idő elfecsérlése. Mi köze ennek egyáltalán az imához? Ez valami hindu dolog? Mi értelme van ennek?' Ezeket a megjegyzéseket és kérdéseket ugyanúgy kell kezelnünk, mint a viszketést: tudomásul venni őket, aztán visszatérni a test érzéseihez.

Az ima egyértelműbb formájához segíthet Szent Pál mondatának ismétlése: Benne élek, mozgok, és vagyok.

Vissza ide: Isten jelenlétének tudatosítása

Default
Presence

A légzés segít

A légzés tudatosítása (Gerry W Hughes SJ Meglepetések Istene/ God of Surprises c. művéből)

Ebben a gyakorlatban figyelmemet a be- és kilégzés fizikai megtapasztalására irányítom anélkül, hogy szándékosan megváltoztatnám a légzésem ritmusát.

Figyelmemet arra az érzésre fordítom, ahogy a hideg levegő beáramlik az orrlyukamon, és ahogy kilégzéskor a meleg levegő elhagyja a testemet. Először lehet, hogy zavaró a saját légzés figyelése, és az is előfordulhat, hogy szabálytalanná válik, de ez rendszerint nem tart sokáig. Ha mégis, és kifulladva érzi magát, akkor válasszon másik feladatot a jelenlét tudatosítására.

E feladat végzése közben a legtöbb ember azt tapasztalja, hogy megváltozik a légzése: a levegővételei mélyebbek és lassabbak lesznek, és elálmosodik. Önmagában ez is nagyon jó relaxációs gyakorlat, de ha egyértelműbben imára akarjuk használni, akkor a belégzés kifejezheti mindazt, amire az életben vágyakozunk, bármilyen lehetetlennek is tűnik valami a gyakorlatban; a kilégzés pedig azt fejezze ki, hogy átadok Istennek mindent, egész életemet, annak aggodalmaival, hibáival, bűneivel együtt.

Fontos, hogy ezt önmagunk bírálata nélkül tegyük, minden elismerés, vagy rosszallás nélkül önmagunk felé. A figyelmem középpontjában teljes egészében a vágyakozás áll, hogy mindent, a magam miatti aggódást is, átadjam Neki, és ne ragaszkodjam tovább hozzá, mint valami drága kincshez.

Vissza ide: Isten jelenlétének tudatosítása

Default
Presence

A hallás segít

A hallgatás gyakorlata (Donal Neary SJ Imádság Nagyböjtben/Praying in Lent c. művéből)

Egyenesen, de kényelmesen ülök a széken, a hátamat megtámasztom.

Most a hangokat figyelem, amiket hallok, a távoli hangokkal kezdve. Csak hallgatom, és nem is próbálom megnevezni őket...
A messzi, gyenge, alig hallható hangokat figyelem, aztán a közelebbieket. Csak hallgatom őket, észlelem, tudatosítom őket...

A szívverésem hangját hallgatom, igaz, hogy halk, de ez a Én életritmusom...

Aztán az imádság helyét betöltő 'csend hangját', a bennem lévő csendet...

Így figyelek néhány percig.

Vissza ide: Isten jelenlétének tudatosítása

Default
Presence

Isten nagysága

Látható az Isten (részlet)

Fűben, virágban, dalban, fában,
születésben és elmúlásban,
mosolyban, könnyben, porban, kincsben
ahol sötét van, ahol fény ég,
nincs olyan magasság, nincs olyan mélység, amiben Ő benne nincsen.
Arasznyi életünk alatt
nincs egy csalóka pillanat,
mikor ne lenne látható az Isten.

- Wass Albert: A bujdosó imája - Összegyűjtött versek, Püski 1998 / Fotó: Philip McShane

Vissza ide: Isten jelenlétének tudatosítása

Default
Presence

Ima szabadságért

Ez az ima segít Isten rendelkezésére állnom. Szent Ignác Előkészítő imának nevezi, melyben kérem a „kegyelmet Istentől, a mi Urunktól, hogy minden szándékom, cselekedetem és tevékenységem tisztán az isteni Felség szolgálatára és dicsőítésére irányuljon”.
Próbáld ezekkel a szavakkal:
Uram, nagyon szeretnék jól felkészülni erre az imaidőre.
Nagyon szeretném, ha egész lényem készen lenne arra, hogy Rád figyeljen, és rendelkezésedre álljon.
Kérlek, segíts, hogy tisztázzam, és megtisztítsam szándékaimat.
Annyi ellentmondó vágy él bennem.
Könnyen fordulok lényegtelen vagy múlékony dolgok felé.
Tudom, hogy ha átadom Neked a szívemet,
bármit teszek utána, az az új szívemet követi majd.

Hadd tegyem egész életemet a Te kezedbe:
mindazt, ami vagyok, és amit tenni próbálok,
minden találkozásomat, töprengésemet – még az idegességet és a tévedéseket is,
legfőképpen most, ebben az imaidőben.
Uram, tied vagyok. Alakíts szándékod szerint. Ámen.

Az Igére figyelve

Elolvasom a szakaszt lassan, többször is, és figyelem, hogy van-e olyan szó vagy mondat, amelyik különösen megérint. Ha igen, akkor elidőzöm mellette, amíg jólesik, mielőtt figyelmemet másra fordítanám.

A folyamat kissé olyan, mint mikor édességet szopogatunk. Nem kell elemeznem a mondatot, ahogy az édességet sem elemzem kémiailag, mialatt ízlelgetem.

Gyakran tudatalattinkat érinti meg a mondat vagy a szó, mielőtt még elménk tudatában lenne, mi okozza ezt. Ezért hasznos minél tovább elidőzni a mondatnál, szónál, anélkül hogy elemeznénk.

Sokféle gondolat elvonhatja a figyelmemet, de néhány mégsem zavaró, hanem imám lényeges része lehet. Olyan, mintha a szentírási mondat keresőfény lenne, amely pásztázik a tudatomon, gondolataimon, emélkeimen, ábrándjaimon, reményeimen, törekvéseimen, félelmeimen. Isten igéje keveredik saját gondolataimmal és érzéseimmel, így alkotják az imámat.

Zavaró gondolatok

Amikor ebben a formában imádkozom, könnyen előfordul, hogy különböző kérdések, látszólagos figyelemelterelődések jelentkeznek tudatom felszínén. Honnan tudom, hogy nem csapom be magam? Miből tudhatom, hogy ezek a szavak igazak, hogy Isten valóban üzen velük? Hiszek egyáltalán Istenben? Ezek valós kérdések, de egyelőre tegyük félre őket. Amikor éjszaka felriad egy gyermek, az édesanyja odamegy hozzá, ölbe veszi, és azt mondja: „Jól van, kicsim, nincs semmi baj”, és a kicsi lassan megnyugszik. De ha egy csodabogár van az ölében, aki így szól hozzá: „De anyu, milyen ismeretelméleti és metafizikai feltevések alapján mondod ezt, és milyen empirikus bizonyítékokat lehet előterjeszteni állításod igazolására?” – nos, akkor az anyuka valóban egy problémát tart a karjában. Olyanok vagyunk mi is, mint ez a lehetetlen gyermek, ha csak akkor vagyunk hajlandók Istenre figyelni, ha teljesített valamiféle kritériumokat, amiket felállítottunk. Istennel elsősorban a szívünkkel kommunikálunk. A szív sem tudattalan: sokkal mélyebben gondolkodik, semhogy azt felszíni tudatunkkal azonnal felfoghatnánk.
Ha tehát egyelőre félreraktam a kérdéseimet, mit tegyek a többi gondolattal, melyek szétszórttá teszik a figyelmemet? Eszembe jut, hogy nem hagytam-e égve a gázt, vagy beugrik, hogy egy fontos emailt még nem küldtem el. Ha sürgős a dolog, mint például a gáz, a legbiztosabb, ha odamegyek és megnézem. A többi tennivalót, ami eszembe jut, de még várhat, firkantsam le egy cédulára vagy füzetbe, hogy ne felejtsem el. Minden mást - ahelyett, hogy eltérítene Istentől -, beépíthetek imádságomba.

Default
Scripture

Beszélgetés Jézussal

„Képzeld el, hogy Jézus ott ül melletted. Ezzel a hited szolgálatába állítod a képzelőerődet. Jézus nem úgy van ott, ahogy elképzeled, de biztos, hogy ott van, és a képzeleted segít tudatosítani a jelenlétét. Most kezdj el beszélni Jézushoz …. ha nincs senki a közeledben, akkor halkan suttogva szólj hozzá …. Figyelj arra, amit Jézus válaszol, vagy amit elképzelsz, hogy mond neked. … Ez a különbség a gondolkodás és az ima között. Amikor gondolkozunk, általában magunkhoz, amikor pedig imádkozunk, akkor Istenhez beszélünk.”
Anthony de Mello SJ: Sadhana, 78-79.o.

Szent Ignác imabeszélgetésnek nevezi az ilyen beszélgetést, és ezt mondja róla:

„Az imabeszélgetés valódi beszélgetés: ahogyan a barát beszél barátjával, vagy a szolga az urával, hol valami kegyet kér tőle, hol valami elkövetett rosszról vádolja magát, hol ügyeit közli vele, hogy tanácsot kérjen. … : Az imabeszélgetésekben beszélgetnünk és kérnünk kell, a megadott anyag szerint, illetve aszerint, hogy kísértésben vagy vigasztalásban van-e részem, hogy ezt vagy azt az erényt akarom-e elérni, hogy ebben vagy abban az irányban akarok-e magamról dönteni, hogy szomorkodni vagy örülni akarok-e azon a dolgon, amelyről szemlélődöm. Végül kérhetem azt, amit valamely különleges dologban mindenképpen elérni kívánok.”
Lelkigyakorlatos könyv 54., 199

Toggle Music

az Ír Jezsuiták által fenntartott imádságos honlap