User Settings

  • Background
  • Fade speed
  • Music
  • Text size
Choose a backgound theme.
Choose the speed the daily prayer fades between stages.
Choose music to play during the daily prayer.
Choose the size of the text for your daily prayer.

Napi ima - 2017-09-16

Isten jelenléte

"Jöjjetek hozzám mindnyájan, akik meg vagytok terhelve,
és én felüdítelek titeket."
Itt vagyok, Uram.
Eljöttem, hogy veled legyek.
Gyógyító erődre vágyom.

Szabadság

Kérem a kegyelmet, hogy el tudjam ereszteni

azt, ami foglalkoztat,

és nyitott szívvel fogadjam Isten kéréseit.

Hagyjam, hogy szerető Teremtőm formáljon és vezessen.

Szerető figyelmesség

Szerető Teremtőm jelenlétében őszintén számbaveszem elmúlt napi érzéseimet, a hegyeket, a völgyeket és a talajszintet. Látom-e, hol volt jelen az Úr?

Isten igéje

Lk 6,43-49

Egy alkalommal Jézus így szólt tanítványaihoz:
Nincs jó fa, amely rossz gyümölcsöt terem, és nincs rossz fa, amely jó gyümölcsöt hoz. Minden fát gyümölcséről lehet megismerni. Nem szednek a tövisbokorról fügét, sem a tüskebokorról nem szüretelnek szőlőt.
A jó ember szívének jó kincséből jót hoz elő, a rossz ember pedig a rosszból rosszat hoz elő. Hiszen a szív bőségéből szól a száj!
Miért mondjátok nekem: „Uram, Uram!” – ha nem teszitek, amit mondok? Megmondom nektek, kihez hasonlít az, aki hozzám jön, hallgatja tanításomat, és tettekre is váltja: hasonlít ahhoz a házépítő emberhez, aki mélyre ásott, és az alapot sziklára rakta. Jött az árvíz, rázúdult a házra, de nem tudta azt összedönteni, mert jó alapra épült.
Aki viszont hallgatja tanításomat, de tettekre nem váltja, hasonlít ahhoz az emberhez, aki házát alap nélkül építette a puszta földre. Amikor rázúdult az árvíz, háza azonnal összedőlt, és nagy romhalmaz lett belőle.

Gondolatok a mai olvasmányhoz

Active
Default
  • Mi a „jó kincs” az én szívemben? Van ott kincs egyáltalán? Benézek, körbetekintek, és azt találom, hogy a kincsem Isten, aki állandóan a szívemben lakik. Honnan tudom, hogy Isten ott van? Mert Jézus megígérte, hogy ő és az Atya eljönnek, és beköltöznek azok szívébe, akik megtartják az ő igéit. A Sacred Space / Megszentelt tér közösség tagjaként, igenis igyekszem megtartani Jézus igéit.
  • Thomas Merton írja: „Lényünk közepén van egy pont, ahol mi semmi vagyunk, amit nem érint meg a bűn, az illúzió. Egy pont vagy szikra, mely teljesen Istenhez tartozik. Isten tiszta dicsősége bennünk.” Ez az én jó kincsem!

Párbeszéd

Az Írás istene a Szentírás szavain keresztül jön el hozzánk.
A Szentlélek világítsa meg elmémet és szívemet, hogy válaszoljak az evangélium tanítására.
Hogy úgy szeressem a szomszédomat, mint saját magamat..
Hogy figyeljek minden testvéremre Krisztusban.

Befejezés

Dicsőség az Atyának, a Fiúnak és a Szentlélek Istennek,
miképpen kezdetben, most és mindenkor, és mindörökkön örökké.

Isten jelenlétének tudatosítása

Ha 'Istent' másként akarnánk megnevezni, akkor a 'Jelenlét' szót használhatnánk, hiszen az Isten Jelenlét. Amikor Mózes megkérdezte Jahvét, mi a neve, Jahve azt felelte: 'Én vagyok, aki vagyok', ami annyit tesz: 'Jelen vagyok'. Isten valójában azt mondja: 'Veletek leszek.' Bensőséges módon jelen van mindenben, legfőképpen pedig mibennünk. Jézus neve Emmánuel, ami azt jelenti 'Velünk az Isten'. Máté evangéliuma a csodálatos kijelentéssel végződik: 'Én veletek vagyok mindennap, a világ végezetéig'. (Brian Grogan SJ: Megtalálni Istent mindenben/Finding God in All Things c. művéből)

 

 

A test segít

Jelenlétem tudatosítása (Gerry W Hughes SJ Meglepetések Istene/ God of Surprises c. művéből)

Egyenesen, de kényelmesen ülök a széken, a hátamat megtámasztom. A testem ellazítom (de azért kihúzom magam), a talpam a földön nyugszik magam előtt, a kezeim mellettem, vagy az ölemben összekulcsolva pihennek.

Behunyom a szemem, vagy a tekintetemet magam elé irányítom egy pontra. Azután a figyelmemet arra fordítom, amit a testemben érzek. A lábamnál kezdem, felfelé haladva, közben néhány másodpercig meg-megállok egy testrészemnél, aztán továbbhaladok a testem egyik részéről a másikra. Minél hosszabban elidőzöm egy testrésznél, annál jobb. A figyelmemet arra fordítom, amit érzek, nem pedig arra, amit arról gondolok, amit érzek. Ha kényelmetlenül érzem magam, viszketést érzek, vagy pozíciót változtatnék, akkor tudatosítom magamban ezt az érzést, tudomásul veszem, hogy így van rendjén, és változtatás nélkül továbbra is arra összpontosítok, amit a testemben érzek.

Eközben az agyunk aligha hagy minket sokáig békén, inkább megjegyzésekkel és kérdésekkel igyekszik elvonni a figyelmet, mint például: 'Ez az értékes idő elfecsérlése. Mi köze ennek egyáltalán az imához? Ez valami hindu dolog? Mi értelme van ennek?' Ezeket a megjegyzéseket és kérdéseket ugyanúgy kell kezelnünk, mint a viszketést: tudomásul venni őket, aztán visszatérni a test érzéseihez.

Az ima egyértelműbb formájához segíthet Szent Pál mondatának ismétlése: Benne élek, mozgok, és vagyok.

Vissza ide: Isten jelenlétének tudatosítása

A légzés segít

A légzés tudatosítása (Gerry W Hughes SJ Meglepetések Istene/ God of Surprises c. művéből)

Ebben a gyakorlatban figyelmemet a be- és kilégzés fizikai megtapasztalására irányítom anélkül, hogy szándékosan megváltoztatnám a légzésem ritmusát.

Figyelmemet arra az érzésre fordítom, ahogy a hideg levegő beáramlik az orrlyukamon, és ahogy kilégzéskor a meleg levegő elhagyja a testemet. Először lehet, hogy zavaró a saját légzés figyelése, és az is előfordulhat, hogy szabálytalanná válik, de ez rendszerint nem tart sokáig. Ha mégis, és kifulladva érzi magát, akkor válasszon másik feladatot a jelenlét tudatosítására.

E feladat végzése közben a legtöbb ember azt tapasztalja, hogy megváltozik a légzése: a levegővételei mélyebbek és lassabbak lesznek, és elálmosodik. Önmagában ez is nagyon jó relaxációs gyakorlat, de ha egyértelműbben imára akarjuk használni, akkor a belégzés kifejezheti mindazt, amire az életben vágyakozunk, bármilyen lehetetlennek is tűnik valami a gyakorlatban; a kilégzés pedig azt fejezze ki, hogy átadok Istennek mindent, egész életemet, annak aggodalmaival, hibáival, bűneivel együtt.

Fontos, hogy ezt önmagunk bírálata nélkül tegyük, minden elismerés, vagy rosszallás nélkül önmagunk felé. A figyelmem középpontjában teljes egészében a vágyakozás áll, hogy mindent, a magam miatti aggódást is, átadjam Neki, és ne ragaszkodjam tovább hozzá, mint valami drága kincshez.

Vissza ide: Isten jelenlétének tudatosítása

A hallás segít

A hallgatás gyakorlata (Donal Neary SJ Imádság Nagyböjtben/Praying in Lent c. művéből)

Egyenesen, de kényelmesen ülök a széken, a hátamat megtámasztom.

Most a hangokat figyelem, amiket hallok, a távoli hangokkal kezdve. Csak hallgatom, és nem is próbálom megnevezni őket...
A messzi, gyenge, alig hallható hangokat figyelem, aztán a közelebbieket. Csak hallgatom őket, észlelem, tudatosítom őket...

A szívverésem hangját hallgatom, igaz, hogy halk, de ez a Én életritmusom...

Aztán az imádság helyét betöltő 'csend hangját', a bennem lévő csendet...

Így figyelek néhány percig.

Vissza ide: Isten jelenlétének tudatosítása

Isten nagysága

Látható az Isten (részlet)

Fűben, virágban, dalban, fában,
születésben és elmúlásban,
mosolyban, könnyben, porban, kincsben
ahol sötét van, ahol fény ég,
nincs olyan magasság, nincs olyan mélység, amiben Ő benne nincsen.
Arasznyi életünk alatt
nincs egy csalóka pillanat,
mikor ne lenne látható az Isten.

- Wass Albert: A bujdosó imája - Összegyűjtött versek, Püski 1998 / Fotó: Philip McShane

Vissza ide: Isten jelenlétének tudatosítása

Ima szabadságért

Ez az ima segít Isten rendelkezésére állnom. Szent Ignác Előkészítő imának nevezi, melyben kérem a „kegyelmet Istentől, a mi Urunktól, hogy minden szándékom, cselekedetem és tevékenységem tisztán az isteni Felség szolgálatára és dicsőítésére irányuljon”.
Próbáld ezekkel a szavakkal:
Uram, nagyon szeretnék jól felkészülni erre az imaidőre.
Nagyon szeretném, ha egész lényem készen lenne arra, hogy Rád figyeljen, és rendelkezésedre álljon.
Kérlek, segíts, hogy tisztázzam, és megtisztítsam szándékaimat.
Annyi ellentmondó vágy él bennem.
Könnyen fordulok lényegtelen vagy múlékony dolgok felé.
Tudom, hogy ha átadom Neked a szívemet,
bármit teszek utána, az az új szívemet követi majd.

Hadd tegyem egész életemet a Te kezedbe:
mindazt, ami vagyok, és amit tenni próbálok,
minden találkozásomat, töprengésemet – még az idegességet és a tévedéseket is,
legfőképpen most, ebben az imaidőben.
Uram, tied vagyok. Alakíts szándékod szerint. Ámen.

Az Igére figyelve

Elolvasom a szakaszt lassan, többször is, és figyelem, hogy van-e olyan szó vagy mondat, amelyik különösen megérint. Ha igen, akkor elidőzöm mellette, amíg jólesik, mielőtt figyelmemet másra fordítanám.

A folyamat kissé olyan, mint mikor édességet szopogatunk. Nem kell elemeznem a mondatot, ahogy az édességet sem elemzem kémiailag, mialatt ízlelgetem.

Gyakran tudatalattinkat érinti meg a mondat vagy a szó, mielőtt még elménk tudatában lenne, mi okozza ezt. Ezért hasznos minél tovább elidőzni a mondatnál, szónál, anélkül hogy elemeznénk.

Sokféle gondolat elvonhatja a figyelmemet, de néhány mégsem zavaró, hanem imám lényeges része lehet. Olyan, mintha a szentírási mondat keresőfény lenne, amely pásztázik a tudatomon, gondolataimon, emélkeimen, ábrándjaimon, reményeimen, törekvéseimen, félelmeimen. Isten igéje keveredik saját gondolataimmal és érzéseimmel, így alkotják az imámat.

Scripture as a Searchlight

Zavaró gondolatok

Amikor ebben a formában imádkozom, könnyen előfordul, hogy különböző kérdések, látszólagos figyelemelterelődések jelentkeznek tudatom felszínén. Honnan tudom, hogy nem csapom be magam? Miből tudhatom, hogy ezek a szavak igazak, hogy Isten valóban üzen velük? Hiszek egyáltalán Istenben? Ezek valós kérdések, de egyelőre tegyük félre őket. Amikor éjszaka felriad egy gyermek, az édesanyja odamegy hozzá, ölbe veszi, és azt mondja: „Jól van, kicsim, nincs semmi baj”, és a kicsi lassan megnyugszik. De ha egy csodabogár van az ölében, aki így szól hozzá: „De anyu, milyen ismeretelméleti és metafizikai feltevések alapján mondod ezt, és milyen empirikus bizonyítékokat lehet előterjeszteni állításod igazolására?” – nos, akkor az anyuka valóban egy problémát tart a karjában. Olyanok vagyunk mi is, mint ez a lehetetlen gyermek, ha csak akkor vagyunk hajlandók Istenre figyelni, ha teljesített valamiféle kritériumokat, amiket felállítottunk. Istennel elsősorban a szívünkkel kommunikálunk. A szív sem tudattalan: sokkal mélyebben gondolkodik, semhogy azt felszíni tudatunkkal azonnal felfoghatnánk.
Ha tehát egyelőre félreraktam a kérdéseimet, mit tegyek a többi gondolattal, melyek szétszórttá teszik a figyelmemet? Eszembe jut, hogy nem hagytam-e égve a gázt, vagy beugrik, hogy egy fontos emailt még nem küldtem el. Ha sürgős a dolog, mint például a gáz, a legbiztosabb, ha odamegyek és megnézem. A többi tennivalót, ami eszembe jut, de még várhat, firkantsam le egy cédulára vagy füzetbe, hogy ne felejtsem el. Minden mást - ahelyett, hogy eltérítene Istentől -, beépíthetek imádságomba.

Beszélgetés Jézussal

„Képzeld el, hogy Jézus ott ül melletted. Ezzel a hited szolgálatába állítod a képzelőerődet. Jézus nem úgy van ott, ahogy elképzeled, de biztos, hogy ott van, és a képzeleted segít tudatosítani a jelenlétét. Most kezdj el beszélni Jézushoz …. ha nincs senki a közeledben, akkor halkan suttogva szólj hozzá …. Figyelj arra, amit Jézus válaszol, vagy amit elképzelsz, hogy mond neked. … Ez a különbség a gondolkodás és az ima között. Amikor gondolkozunk, általában magunkhoz, amikor pedig imádkozunk, akkor Istenhez beszélünk.”
Anthony de Mello SJ: Sadhana, 78-79.o.

Szent Ignác imabeszélgetésnek nevezi az ilyen beszélgetést, és ezt mondja róla:

„Az imabeszélgetés valódi beszélgetés: ahogyan a barát beszél barátjával, vagy a szolga az urával, hol valami kegyet kér tőle, hol valami elkövetett rosszról vádolja magát, hol ügyeit közli vele, hogy tanácsot kérjen. … : Az imabeszélgetésekben beszélgetnünk és kérnünk kell, a megadott anyag szerint, illetve aszerint, hogy kísértésben vagy vigasztalásban van-e részem, hogy ezt vagy azt az erényt akarom-e elérni, hogy ebben vagy abban az irányban akarok-e magamról dönteni, hogy szomorkodni vagy örülni akarok-e azon a dolgon, amelyről szemlélődöm. Végül kérhetem azt, amit valamely különleges dologban mindenképpen elérni kívánok.”
Lelkigyakorlatos könyv 54., 199

Toggle Music

az Ír Jezsuiták által fenntartott imádságos honlap